خودروی آتشنشانان در روز حادثه چه نامی داشت؟
"ایویکو
ماگیروس" همان خودروی ایستگاه یک سازمان آتشنشانی است که اگر نقص فنی در
سیستم بالابرش ایجاد نمیشد امروز شاید آن بانو مشغول تعریف خاطرات حریق
مهیب در محل کارش بود و سرنوشتش به این زودیها به مرگ گره نمیخورد.
ایویکو ماگیروس از محصولات شرکت "ایویکوی آلمان" است که از معدود شرکتهای
تولیدکننده تجهیزات آتشنشانی است. به گزارش ایسنا، بنا به گفته "مهندس محمود قدیری"، معاون پیشگیری سازمان
آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، این نردبام دارای حسگرهای مختلف
وزن، طول، زاویه، فشار روغن، محل خودرو و ... است و در صورتی که نقصی در هر
یک از بخشهای نردبام رخ دهد این حسگرها به شکل هوشمند مانع از فعالیت آن
خواهند شد. وی که خود دوره استفاده از این دستگاهها در آلمان را پشت سر
گذاشته، این برند را از بهترین برندهای جهان میداند و معتقد است که از
میان حدود هر 1000 تا 3000 ماموریت تنها ممکن است در یک مورد آن چنین نقصی
رخ دهد که متاسفانه در جریان حریق روز یکشنبه در خیابان جمهوری این مورد
مشاهده شد.


قدیری
با بیان اینکه جامعه آتشنشانی کشور از بروز چنین حادثهای متاثر است، به
ایسنا گفت: با این وجود هنگ کردن این سیستمها اجتنابناپذیر است و تمامی
نمونههای هوشمند دارای چنین مشکلی هستند؛ گرچه ضریب ایجاد نقص و هنگکردن
در این محصولات بسیار کم است.
گفتنی است که در مناقصه بینالمللی که
چند سال پیش سازمان آتشنشانی برای تجهیز دستگاههایش برگزار کرد، شرکت
ایویکو به عنوان برنده برگزیده شده بود. اما یک پرسش دیگر نیز در این میان
وجود دارد و آن دفعات تست و کنترل ادوات و خودروهای موجود آتشنشانی در بین
دو ماموریت است، همچنین اینکه استاندارد جهانی در این زمینه چه میگوید و
آیا این استاندارد در کشور ما و به ویژه در مورد مربوط به حادثه یکشنبه
رعایت شده است یا نه؟